Największe agencje marketingowe, zajmujące się profesjonalnie działaniami SEO posiadają dostęp do szeregu pomocnych narzędzi w tym AHREFS, które uważane jest przez wielu specjalistów za najlepsze. W dzisiejszym wpisie chciałbym przybliżyć Ci jego działanie, i pokazać że jest pomocne w pozycjonowaniu strony i gonieniu konkurencji. Przedstawię Ci najlepsze i najważniejsze funkcjonalności ahrefs.
Spis treści
Weryfikacja domeny w AHREFS
Zanim rozpoczniesz pracę z narzędziem, musisz zweryfikować domenę, dla której chcesz wykonać dokładne analizy. W tym celu masz do wyboru jedną z trzech opcji weryfikacji. Na potrzeby poradnika, wybrałem opcję wgrania pliku html do folderu głównego strony. Juz po chwili domena została pozytywnie zweryfikowana i mogłem przejść dalej, do utworzenia pierwszego projektu w Ahrefs.
Na samym początku, system poprosi o informacje dotyczące częstotliwości generowania audytów oraz śledzenia słów kluczowych dla danej domeny. Dodatkowo będziemy mogli wskazać naszą konkurencję, którą de facto Ahrefs samo nam zaprezentuje w 90% poprawnie.
Po ustawieniu danych początkowych według własnego zapotrzebowania, możemy zagłębić się w narzędziu nieco bardziej.
Pulpit AHREFS
Miejsce w którym mamy listę obsługiwanych przez nas domen w narzędziu ahrefs. Ta którą przed chwilą dodawaliśmy, znajdzie się właśnie w tym panelu.
Site Explorer – czyli sprawdzanie profilu linków i ruchu dla danej domeny internetowej
W tym miejscu, możemy podać dowolny adres domeny internetowej aby sprawdzić jej profil linkowy oraz ruch jaki generuje. Dla przykładu wpisałem popularny portal informacyjny onet.pl. Oto wyniki:
Najważniejszymi wskaźnikami domeny w narzędziu Ahrefs są:
- Ahrefs Rank (Ahrefs Rank (AR) pokazuje pozycję wybranej witryny pośród innych stron w naszej bazie danych ocenianych według „mocy” ich profilu linków. Strona z najsilniejszym profilem linków znajduje się na pierwszym miejscu.)
- UR (URL Rating (UR) pokazuje siłę profilu linków wybranego adresu URL na 100-punktowej logarytmicznej skali (im wyżej tym silniejszy). Zarówno wewnętrzne jak i zewnętrzne linki wpływają na ten wskaźnik. UWAGA: UR ma wyraźną korelację z rankingiem Google, co oznacza, że podstrony z wyższym UR zazwyczaj wyświetlają się wyżej w organicznych wynikach wyszukiwania. Kiedy cała domena jest analizowana w Site Explorer, URL Rating będzie pokazany dla strony głównej.)
- DR ( Domain Rating (DR) pokazuje relatywną „popularność linków” wybranej strony w porównaniu do innych stron w naszej bazie danych na 100 punktowej logarytmicznej skali (wyższy = silniejszy). Obliczamy DR w oparciu o liczbę stron linkujących do adresów URL domeny i mocy ich profilu linków. )
Na podstawie powyższych metryk, wiemy z jak silnym serwisem mamy do czynienia. Dzięki narzędziu „Site explorer” możemy poprawnie wytypować najlepsze dla nas domeny pod linkowanie.
Oczywiście to nie wszystko. Z Danych, które udostępnia nam „Site explorer” od Ahrefs możemy dowiedzieć się znacznie więcej:
- Linki zwrotne ( Jak wiele linków kieruje do Twojego celu. Nie należy tego mylić z liczbą podstron linkujących do Twojego celu, gdyż jedna podstrona może dać wiele linków zwrotnych. )
- Odsyłające domeny ( Jak wiele unikalnych odsyłających domen kieruje do Twojego celu. )
- Organiczne słowa kluczowe ( Pokazuje całkowitą ilość słów kluczowych na które wybrana strona, podsekcja lub adres URL wyświetla się w TOP 100 organicznych wyników wyszukiwania we wszystkich krajach w naszej bazie danych. Kiedy strona lub URL wyświetla się na słowo kluczowe w dwóch krajach, będzie to policzone podwójnie. )
- Ruch organiczny ( Ta zmienna określa całkowity miesięczny ruch z wyszukiwarki do wybranej strony, subsekcji czy adresu URL ze 100 najlepszych organicznych wyników wyszukiwania. Jest to obliczane jako suma ruchu ze wszystkich organicznych słów kluczowych na które wybrana strona się wyświetla we wszystkich krajach w naszej bazie danych. )
- Wartość ruchu z wyszukiwarki ( Ten wskaźnik pokazuje równomierną wartość organicznego ruchu z wyszukiwarki, jeżeli ruch byłby pozyskany dzięki PPC )
Wiele narzędzi pobiera dane bezpośrednio z ahrefs poprzez interfejs API, ponieważ jest to jedno z największych narzędzi przetwarzających miliardy danych na godzinę.
Wyszukiwanie organiczne/płatne w Site Explorer od Ahrefs
Dla wybranego przez nas portalu, ahrefs dostarcza niemalże natychmiast informacje dotyczące generowanego ruchu zarówno organicznie jak i płatnie. Dodatkowo mamy listę zawierającą narodowość użytkowników, słowa kluczowe jakich użyli do znalezienia się w portalu, a także dane dotyczące generowanego przez nich ruchu. W tym module poznasz również swoich top 10 największych konkurentów według Ahrefs.
Top 5 organicznych słów kluczowych oraz 5 stron w portalu to kolejne bardzo ciekawe dane jakie uzyskasz. Niestety ze względu na politykę prywatności, niektórych danych nie mogę wprost opublikować.
Moduł „Site explorer” udostępnia nam olbrzymią ilość funkcji, których nie dostarcza jednocześnie prawie żadne narzędzie tego typu. Są to między innymi:
- Profil linków zwrotnych, nowych, utraconyc i uszkodzonych
- Odsyłające domeny, nowe i utracone
- Anchory
- Odsyłające adresy IP
- Linki wewnętrzne
- Przekrój linków
- Wyszukiwanie organiczne, słowa kluczowe nowe i historia pozycji
- Najlepsze podstrony
- Najlepsze subfoldery
- Najlepsze subdomeny
- Konkurencyjne domeny
- Konkurencyjne strony
- Różnica treści
- Strony, najlepsze według linków, przyrostu linków, najlepszych treści
- Linki wychodzące, linkowane domeny, uszkodzone linki
- Płatne wyszukiwanie, słowa kluczowe PPC, reklamy
Kilka zrzutów ekranu z funkcjonalności Site Explorer-a:
Dane z Site Explorer-a możemy exportować do plików CSV oraz PDF, co jest oczywiście bardzo przydatną opcją.
Jeżeli jesteś zainteresowany, możesz skorzystać z 7-dniowego okresu próbnego za jedyne 7$. To oferta promocyjna dla potencjalnych klientów od Ahrefs. Nie jest to tanie narzędzie, ale jak tylko je dokładnie przetestujesz, to zrozumiesz dlaczego warto posiadać do niego dostęp.
Keywords Explorer od Ahrefs
Uzyskaj tysiące trafnych pomysłów na słowa kluczowe z dokładną liczbą operacji wyszukiwania, trudnością słowa kluczowego i zaawansowanymi danymi, takimi jak kliknięcia, współczynnik zwrotu i temat nadrzędny.
Do wyboru masz takie wyszukiwarki jak: Google, YouTube, Amazon, Bing, Yahoo, Yandex, Baidu, Daum, Naver, Seznam
Wystarczy że wpiszesz interesujące cię słowa kluczowe aby otrzymać kolejne ilości bardzo cennych danych. Dla przykladu wpisałem słowo „marketing„. Oto wyniki:
Najważniejsze dane do jakich uzyskasz dostęp w narzędziu „Keywords Explorer” to:
- Trudność słowa kluczowego (Trudność słów kluczowych szacuje, jak trudno będzie znaleźć się w 10 najlepszych organicznych wynikach wyszukiwania dla danego słowa kluczowego w danej lokalizacji. Oblicza się go na podstawie średniej ważonej liczby linków domen do bieżących stron o najwyższym rankingu. Wynik jest następnie wykreślany w skali logarytmicznej od 0 do 100 (od niskiej trudności do wysokiej).)
- Liczba wyszukiwań dla danego słowa kluczowego ( Liczba wyszukiwań odpowiada średniej miesięcznej liczbie wyszukiwań słowa kluczowego w wybranym kraju )
- Kliknięcia (Dane dotyczące kliknięć odnoszą się do średniej miesięcznej liczby kliknięć wyników wyszukiwania, które użytkownicy wykonują podczas wyszukiwania docelowego słowa kluczowego. Niektóre wyszukiwania generują kliknięcia wielu wyników, podczas gdy inne mogą wcale nie kończyć się żadnymi kliknięciami.)
Dodatkowo Eksplorator słów kluczowych AHREFS udostępnia także funkcje takie jak:
- Pomysły na słowa kluczowe ( wszystkie, dopasowane do wyrażenia, zawierającepodane nadrzędne słowo kluczowe itp.)
- Sprawdzanie udziału poszczególnych domen w ruchu na danych słowach kluczowych
Audyt strony w Ahrefs
Jedną z bardzo istotnych i przydatnych funkcji jakie udostępnia posiadaczom aktywnych i opłaconych kont Ahrefs, jest „Audyt Stron„. Dzięki niemu, dowiecie się o wielu optymalizacjach jakie powinny zostac wykonane na waszej stronie. Po dodaniu projektu strony, system potrzebuje conajmniej kilku godzin na przygotowanie audytu.
Rank Tracker Ahrefs – śledzenie pozycji słów kluczowych
Kolejne bardzo ważne narzędzie każdego marketingowca, człowieka od seo. Śledzenie pozycji dla danych słów kluczowych. Jest masa bardzo fajnych serwisów do tego przeznaczonych, jednak jak juz wspominałem Ahrefs jest takim All in One – wszystko w jednym. Nie ma się również co czarować. Nie jest to narzędzie, do którego dostęp wykupuje się dla jednej domeny, ponieważ byłby to dość nieopłacalny zakup – no chyba, że mówimy o biznesie który generuje olbrzymie zyski każdego miesiąca.
Na początek, jeżeli w pierwszym powitalnym ekranie po wykupieniu dostępu do Ahrefs nie podaliśmy słów kluczowych które chcemy sledzić, to musimy je dodać właśnie teraz, jedno obok drugiego oddzielone przecinkami. Dane można również zaimportować plikiem SCV lub TXT.
System automatycznie wskaże ci słowa kluczowe na które twoja domena rankuje w wyszukiwarce (wraz z podaniem linku dla każdego słowa kluczowego), a także określi dokładnie ich aktualne pozycje. Ponownie, potrzeba odrobinę czasu aby system wygenerował dane, które będziesz mógł interpretować podane w bardzo przystępnej formie:
Content explorer od Ahrefs – przegląd popularnych treści
Bardzo cenne narzędzie, dzięki któremu dowiesz się czego oczekują Twoi potencjalni klienci. A to co z tą wiedza zrobisz, zależeć będzie już tylko od Ciebie. Od siebie mogę podpowiedzieć, to będą dane, dzięki którym możesz zyskać nie tylko znaczącą ilośc ruchu w swoim serwisie internetoweym, ale przede wszystkim realnych klientów firmy.
W szybki sposób otrzymujemy dostęp do najbardziej poczytnych treści dla danych fraz które wprowadziliśmy w wyszukiwarkę Content Explorer-a.
Przy okazji, system informuje nas o generowanym w danym serwisie ruchu, o sile domeny, liczbie subskrypcji w mediach społecznościowych i domen linkujących.
Powiadomienia od Ahrefs
Jeżeli chcesz, system może powiadamiać Cię o zanlezieniu nowych linków zwrotnych, słów klucowych i wzmianek dotyczących twojej branży i zainteresowań. To kolejna bardzo przydatna funkcja.
Wykaz stron według rankingu domen od Ahrefs
Przy okazji posiadania dostępu do Ahrefs, możesz sprawdzić ranking najlepszych domen.
Porównanie domen w Ahrefs
Porównaj takie dane jak: odsyłające domeny i adresy IP. linki zwrotne, rodzaje linków zwrotnych oraz wykresy zawierające zmiany dla każdej domeny.
Szybka seryjna analiza linków od Ahrefs
To narzędzie pozwoli Ci na dokonanie szybkiej analizy istotnych danych SEO dla maksymalnie 200 linków lub domen. Wystarczy, że wpiszesz adresy w białe pole formularza i klikniesz w przycisk „Analiza”.
Wygenerowany raport będzie zawierał liczbę linków wrotnych i odsyłających domen, URL Rating (UR) i Domain Rating (DR), szacowany ruch organiczny i liczbę linków zwrotnych według rodzajów.
Przekrój linków od Ahrefs, czyli „kto linkuje do domen konkurencji”.
Bardzo istotne narzędzie, dzięki któremu dowiesz się jakie domeny linkują do strony Twojej bezpośredniej konkurencji. Dzięki temu, możesz zyskać bardzo szybko przewagę, lub przygotować inny profil linkowy – oparty na znacznie lepszych domenach kierujących do Twojego serwisu.
Wprowadź adresy stron, dodaj cel i wygeneruj raport.
Przy każdej domenie odsyłającej możesz sprawdzić dokładne umiejscowienie linkowania. Wystarczy że klikniesz w liczbę linków jakie posiada dana domena.
AHREFS – dla kogo?
Ahrefs to potężne narzędzie, które pozwoli Ci znaleźc błędy optymalizacyjne, zaplanować działania content marketingowe i seo, sprawdzić konkurencję, przygotować plan ulepszeń. Dodatkowy ahrefs dostarczy Ci dane niezbędne do uzyskania topowych pozycji w wyszukiwarkach, treści będących aktualnie na topie (virali) i wiele innych.
Ahrefs jest przeznaczony dla każdego. Korzystają z niego raczej agencje SEO, twórcy stron internetowych (programiści) oraz marketerzy, którzy obsługują klientów biznesowych.
Cennik AHREFS 2020
Aktualny cennik sprawdzisz pod tym linkiem.
Mam nadzieję że udało mi się w ciekawy sposób przedstawić Ci znakomite narzędzie jakim jest Ahrefs. Wykorzystaj 7-dniowy okres próbny, który będzie Cię kosztować jedyne 7$ i skorzystaj z wszystkich niesamowitych funkcji. W przeciągu kilku dni, ulepsz swój serwis, content i stwórz bazę wartościowych domen pod linkowanie. Powodzenia!