Mając przygotowaną, działającą stronę internetową, warto a nawet trzeba wiedzieć jak zadbać o dobrej jakości content. Oczywiste jest, że jeżeli robimy coś z pasji – to tematów na treści mamy niezliczoną ilość. Warto jednak słowa opakować w taki sposób, by docierały do potencjalnych czytelników. Z pomocą przychodzi nam wiele narzędzi, w tym jedno kluczowe Google Trends. Podczas dzisiejszej lekcji Akademii WordPressa omówimy działanie tego narzędzia. Zaczynamy!.
Narzędzie znajduje się pod tym adresem.
Umożliwia nam sprawdzenie, czego szukają internauci z całego świata. Z moich doświadczeń wiem, że lepiej działa dla fraz mocno popularnych, tzw. długie ogony nie zawsze wyświetlają się w tym narzędziu, ale na szczęście są inne, bardzo precyzyjne, np. UBERSUGGEST.
Spis treści
Przegląd funkcji Google Trends
Na samym początku mamy wyszukiwarkę, w którą wystarczy wpisać dowolne słowo aby dowiedzieć się więcej na temat popularności wśród użytkowników korzystających z google. Dla przykładu wpisałem „Marketing„. Oto moje wyniki:
Otrzymałem wykres w ujęciu czasowym, z ostatnich 12 miesięcy, uwzględniający wyszukiwania w Polsce dla wyszukiwarki Google.
Opcje wyszukiwania mogą być zmienione na: wyszukiwarka grafiki, wyszukiwarka wiadomości, zakupy google czy wyszukiwarka w youtube. Możemy zatem badać frazy kluczowe w wielu kanałach. Super prawda?.
Możemy zmienić opcje wyszukiwania: kraj, okres, kategorię i wspomnianą przed chwilą wyszukiwarkę.
Dla przykładu, sprawdziłem jak wyszukiwana była fraza „marketing” w polskiej wersji wyszukiwarki google, w okresie do 5 lat wstecz, dla kategorii Finanse. Oto wyniki:
Po zmianie „Finanse” na „Wszystkie” zainteresowanie wzrosło. To było oczywiste.
Obok wyszukiwanej frazy oznaczonej kolorem niebieskim, znajduje się przycisk ” + Porównaj „, który wykorzystujemy do porównania naszej frazy z inną, np. remarketing.
Szybko okazuje się że ta fraza jest bardzo rzadko wpisywana w wyszukiwarkę.
Jednorazowo możemy porównać 5 fraz. Dopisałem zatem: reklama, promocja i ads. Jak myślisz, która fraza jest wyszukiwana najczęściej w ostatnich 12 miesiącach ?. Oczywiste… PROMOCJA!. A to dlatego, że słowo ma szerokie zastosowanie.
Takim oto sposobem, można bawić się narzędziem i sprawdzać ważne dla nas frazy kluczowe, ich ilość wyszukiwań w wybranym okresie czasu.
Podział według podregionu – porównanie
Tuż pod wykresem głównym Google Trends, znajduje się mapka, obok której wyświetlają się dane dotyczące najbardziej zainteresowanych daną frazą kluczową rejonów (województw). Dzięki tym danym, możemy zobaczyć gdzie znajduje się największe zainteresowanie tematem.
Klikając w przycisk „Podregion„, możemy zmienić województwo na „Miasto„.
Warto uwzględnić także regiony o małej liczbie operacji wyszukiwania.
Podobne zapytania zyskujące popularność i najpopularniejsze
Dla każdej sprawdzanej frazy, narzędzie google trends wyświetla informacje takie jak „podobne zapytania” oraz „zyskujące popularność” i „najpopularniejsze„
Tutaj także możemy zmienić podregion na miasto, lub np. wyeksportować dane do pliku CSV.
Przykłady popularności fraz w google trends
Na samym początku, narzędzie prezentuje możliwość wyswietlenia przykładowych fraz, aby zapoznać się z wynikami i ich interpretacją. Dla omówieniu, wybrałem środkową opcję „Mistrzostwa świata w piłce nożnej mężczyzn„, zainteresowanie wg regionu, Ostatnie 7 dni, Cały świat.
Od razu otrzymałem wyniki, które interpretuję pod swoją strategię marketingową.
Najpopularniejsze frazy kluczowe w 2018 roku
Dzięki google trends, które jest darmowym narzędziem dla każdego, dowiadujemy się jakie frazy kluczowe były najpopularniejsze każdego roku. Dla przykładu prezentuję wynik z 2018 roku który znajdziecie tutaj.
Słowa wpisywane do wyszukiwarki, które zyskują ostatnio popularność
W dolnej części narzędzia, znajduje się lista fraz które w ostatnim czasie mocno zyskują na popularności.
Google Trends to bardzo ciekawe narzędzie, jednak przeznaczone bardziej dla ogólnych fraz. Dla mniej popularnych, polecam inne narzędzia o których więcej informacji znajdziesz na moim blogu.
Pozdrawiam Cię!