Jak śledzić ruch na własnej stronie internetowej?

Jak śledzić ruch na własnej stronie internetowej? Kompletny poradnik

Prowadząc biznes w internecie, staramy się reklamować zarówno organicznie, jak i płatnie – gdzie tylko się da. Naszymi celami jest sprzedaż usług i produktów. Oczywiście część z nas prowadzi również strony czysto hobbystycznie. Z czasem, nabierają one jakości i w oczach algorytmów wyszukiwarki stają się wartościowe. W dzisiejszym wpisie, chciałbym napisać o możliwościach śledzenia ruchu na własnej stronie internetowej, za pomocą różnych metod.

Strona główna Google Analytics

To podstawowe miejsce, w którym widzimy co się dzieje z widocznością naszego serwisu, poprzez wzrost lub spadek użytkowników. Pierwsze aplety na stronie głównej, umożliwiają sprawdzenie takich danych jak:

  • Ilość użytkowników którzy odwiedzili naszą stronę w ostatnich dniach
  • Kanał z którego wygenerowany został ruch na stronie
  • Źródło/medium ruchu na stronie
  • Odesłania do naszej strony
  • Informacje o najczęściej odwiedzanych stronach w ostatnich dniach
  • Wizualizacja trendu dla aktywnych użytkowników
  • Informacje dotyczące urządzeń, z których są odwiedziny na stronie
Jak śledzić ruch na własnej stronie internetowej?
Jak śledzić ruch na własnej stronie internetowej?
Jak śledzić ruch na własnej stronie internetowej?
Jak śledzić ruch na własnej stronie internetowej?
Jak śledzić ruch na własnej stronie internetowej?
Jak śledzić ruch na własnej stronie internetowej?

Źródło/medium w Google Analytics

W tym miejscu, znajdują się informacje o źródłach odwiedzin na naszej stronie internetowej. Aby je wyświetlić wejdź kolejno na swoje konto w Google Analytics, następnie w Pozyskiwanie -> Cały ruch -> Źródło/medium.

Jak śledzić ruch na własnej stronie internetowej?
Jak śledzić ruch na własnej stronie internetowej?

Powyższa grafika przedstawia cztery źródła ruchu nowo powstałej strony internetowej, wykonanej za pomocą WordPressa. Informacje dotyczące widocznych źródeł ruchu:

  • (direct) / (none) oznacza ruch bezpośredni, czyli ktoś wszedł bezpośrednio na naszą stronę wpisując jej dokładny adres w przeglądarkę internetową
  • google / organic jak sama nazwa wskazuje, to ruch pochodzący z wyszukiwań organicznych (zapytania do google “szukaj”)
  • m.facebook.com / referral jest ruchem pochodzącym z urządzeń mobilnych na Facebooku
  • l.facebook.com / referral to ruch również pochodzący z facebooka, lecz przepuszczony przez Link Shim (desktop/tablet)

Link Shim jest ochroną przed zarażonymi i niebezpiecznymi stronami internetowymi. Algorytmy facebooka wykorzystują go gdy zajdzie podejrzenie co do jakości / bezpieczeństwa domeny.

Zachowanie – strony docelowe

Przechodząc do apletu Zachowanie -> Zawartość witryny -> Strony docelowe, możesz sprawdzić, które zakładki na twojej stronie są przeglądane. Dowiesz się również ile czasu średnio spędza użytkownik na każdej z nich, jaki jest współczynnik odrzuceń (Odsetek sesji, podczas których użytkownik widzi tylko jedną stronę i nie podejmuje z nią żadnej interakcji. Sesja będąca odrzuceniem ma czas trwania równy 0 sekund) a także kilka innych cennych informacji. Rozejrzyj się dokładnie, zmieniaj daty i sprawdzaj, analizuj.

Jak śledzić ruch na własnej stronie internetowej?
Jak śledzić ruch na własnej stronie internetowej?

Jak śledzić ruch na własnej stronie internetowej?

Wróćmy jednak do tematu przewodniego tego wpisu. Wiesz już gdzie i jak obserwować ruch na swojej stronie internetowej. Posiadasz nową, lub istniejącą już od jakiegoś czasu stronę internetową. Nadszedł czas, w którym chcesz otrzymać informacje odnośnie tego, skąd dokładnie pochodzi ruch. Z pomocą przychodzi tagowanie linków za pomocą narzędzia Campaign URL Builder — Google Analytics Demos & Tools.

Campaign URL Builder — Google Analytics Demos & Tools
Jak śledzić ruch na własnej stronie internetowej?

Jak działa to narzędzie? Podajemy adres naszej strony lub podstrony, następnie wypełniamy parametry UTM takie jak:

  • Campaign Source (źródło: google, mail, konkretna strona www,)
  • Campaign Medium (nazwa konkretnego artykułu z którego pochodzi link / buttonu / działania płatnego)
  • Campaign Name (To pole jest opcjonalne. Jeśli masz wiele linków w tej samej kampanii, np. Dwa linki w tym samym e-mailu, możesz wpisać tę wartość, aby je rozróżnić. W przypadku większości marketerów dane te są bardziej szczegółowe niż są w rzeczywistości potrzebne)

Aby posiadać dokładny obraz tego, skąd są nasi użytkownicy… z którego kanału jest ich najwięcej, i są najbardziej wartościowi (np. realizują najwięcej celi/konwersji) wykorzystaj tagowanie UTM-ami. Jak tego dokonać? Pokażę Ci to na przykładzie obsługiwanej przeze mnie strony Wolni od Lęku.

Dla przykładu. Powyższy link został właśnie otagowany. Oto jak wygląda adres znajdujący się pod słowami Wolni od Lęku:

https://wolniodleku.pl/?utm_source=kamilrzeznik&utm_medium=jak-mierzyc-ruch&utm_campaign=organik

Powyższy link posiada tagi:

  • utm_source=kamilrzeznik – za pomocą którego dowiem się, ilu użytkowników z mojej strony (kamilrzeznik.pl) odwiedziło stronę Wolni od Lęku
  • utm_medium=jak-mierzyc-ruch – to nic innego, jak konkretna informacja, z jakiej dokładnej strony pochodzi ruch na Wolni od Lęku (czyli z tego artykułu który właśnie czytasz)

Dodatkowo, jeżeli na stronie, mogę się np. zarejestrować ( a w tym przypadku taki jest cel jej istnienia) to zgromadzone dane z UTM-ów, będą dla mnie bardzo wartościowe. Dlaczego? Ponieważ będę dokładnie widział, ile osób zarejestrowało się na stronie Wolni od Lęku dzięki mojej stronie, bo z niej tam trafiło. Jeżeli ustalę wartość celu w PLN, będę widział ile strona zarobiła na użytkownikach których zapewniłem.

Dowiedz się jak tworzyć cel / konwersję rejestracji na stronie

Tagowanie linków UTM

Jeżeli prowadzimy grupę na facebooku, mamy fanpage, stronę na twiterze czy LinkedIN – możemy, a nawet powinniśmy tagować tam umieszczane linki. Dzięki temu, będziemy mieć doskonały obraz ruchu na stronie. Mówiąc wprost, będziemy wiedzieć skąd mamy użytkowników organicznych (płatnych również), i którzy są najbardziej wartościowi pod względem dokonywanych konwersji.

Adres mojego fanpage-a to: https://www.facebook.com/kamil.rzeznik.marketing

Za pomocą Campaign URL Builder — Google Analytics Demos & Tools tworzę tagi UTM:

Jak śledzić ruch na własnej stronie internetowej?
Jak śledzić ruch na własnej stronie internetowej?

Dzięki temu, w FB Analytics zobaczę ile osób, przeszło na fanpage z tego dokładnego artykułu. Wartościowe prawda?

W drugą stronę działa to tak samo. Za pomocą tego samego narzędzia, wklejam link do artykułu, np. kamilrzeznik.pl/artykul-o-tagowaniu i go taguję:

Jak śledzić ruch na własnej stronie internetowej?
Jak śledzić ruch na własnej stronie internetowej?

Finalnie link wygląda tak:

kamilrzeznik.pl/artykul-o-tagowaniu?utm_source=na-kamil-rzeznik-z-fb&utm_medium=jak-mierzyc-ruch&utm_campaign=organik

Umieszczam go na fanpage-u, w dziale informacje. W analytics mam dane dotyczące tego, ile osób kliknęło, a następnie przeszło do tego konkretnego artykułu na mojej stronie.

Dodatkowo, mierzę jaki % zawartości artykułu dany użytkownik przeczytał. Też chcesz? OK! Przeczytaj: Google Tag Manager – Jak mierzyć głębokość scrollowania strony w procentach? Tutorial

Teraz już wiesz jak tagować linki. Możesz to robić wszędzie. Jeżeli link Ci się nie do końca podoba, ze względu na jego długość… no cóż. Tam gdzie możesz, stosuj hiperłącza, a tam gdzie nie – można wykorzystać np. skracacze linków.

WARTO WIEDZIEĆ że: tagować możesz

  • linki do stron internetowych, portali społecznościowych
  • przyciski, buttony, grafiki, maillingi
  • menu na stronie, linki w stopkach

Dane z UTM w Google Analytics

Nadeszła pora, aby sprawdzić co przyniosły wcześniejsze działania. W tym celu, zaloguj się do swojego Google Analytics, a następnie przejdź do Pozyskiwanie -> Przegląd -> Cały ruch -> Źródło/medium

Jak śledzić ruch na własnej stronie internetowej?
Jak śledzić ruch na własnej stronie internetowej?

Zobaczysz na środku ekranu tabele z istotnymi dla nas danymi:

  • Skąd pochodzi ruch
  • Ilu było użytkowników
  • Jaki był współczynnik odrzuceń
  • Ileczasu spęził na stronie średnio użytkownik
  • Czy dokonał konwersji?
Jak śledzić ruch na własnej stronie internetowej?
Dane Analytics: Wolni od Lęku / za zgodą właściciela

Widać dokładnie wszystkie informacje, na temat ruchu na stronie. Niedawno utworzony poradnik nerwicowca, zaczyna gromadzić na stronie użytkowników. Wiem to, dzięki tagowaniu UTM. Rozpiszę wszystko dokładnie, uwzględniając dane z ostatnich siedmiu dni.

Jak śledzić ruch na własnej stronie internetowej?
  • m.facebook.com / referral – skierowanie z aplikacji mobilnej facebooka. Jest to wejście z nieotagowanego linku. Może to być link wysłany przez wiadomość prywatną pomiędzy użytkownikami strony. Może się okazać, że tag został błędnie przygotowany dlatego nie działa poprawnie. Niestety nie mamy możliwości dokładnego sprawdzenia z którego dokładnie miejsca, nastąpiło kliknięcie. Jeżeli jednak tagujesz wszystkie linki, dalej masz rzetelny obraz. To nic innego, jak polecenie twojej strony na Facebooku.
  • (direct) / (none) – wejścia bezpośrednie. Użytkownik włączył przeglądarkę internetową i w pasku adresu wpisał bezpośrednio adres strony internetowej. Jest to ruch bezpośredni.
  • google / organic – wszystkie wejścia na stronę z wyszukiwań użytkowników (Google) – temu przyjrzymy się nieco bardziej za kilka chwil
  • fb / grupa – to nic innego jak dane z otagowanego linku, który znajduje się na grupie facebookowej w zakładce Informacje. Mamy tutaj obraz tego, ile osób przechodzi na stronę bezpośrednio z grupy.
  • facebook.com / referral – skierowanie z desktop na facebooku. Interpretujemy tak samo jak pierwszy przykład na tej liście.
  • fanpage / informacje-link – kolejny działający tag UTM. Tym razem są to dane, dotyczące osób, które klikneły w link na fanpage-u w sekcji Informacje.
  • porady / depersonalizacja-derealizacja – ruch z artykułu poradnikowego
  • porady / widget-zagraj-w-gre-kwadrat – przejścia na stronę po kliknięciu w grafikę reklamową znajdującą się w określonym miejscu na blogu poradnikowym
  • m.trojmiasto.pl / referral – odwiedziny strony, pochodzące ze strony mobilnej trojmiasto.pl
  • porady / fobie-spoleczne – następny dobrze działający tag UTM, dostarczający dane o przejściach z poradnika na stronę produktu

… i tak dalej. Tagując wszystkie linki, obraz jest pełny i rzetelny. Dodatkowo, dzięki dodaniu celi, odpowiadającym konwersjom, mam informację skąd pochodzą wartościowi użytkownicy. Ostatnia pozycja na powyższej liście źródeł, to przejście na stronę produktową z artykułu o fobiach społecznych. Tak się składa, że na dwóch użytkowników, jeden zrealizował stawiany cel, i tym samym dokonał konwersji. Spójrz:

Jak śledzić ruch na własnej stronie internetowej?
Jak śledzić ruch na własnej stronie internetowej?

Mamy dokładną informację o źródle konwersji. Czyż nie o to właśnie nam chodziło? Dokładnie tak!

Źródło/medium referral

Jak już wcześniej wspomniałem, nie mamy możliwości dokładnego sprawdzenia, z jakiego miejsca na facebooku pochodzą wejścia typu “referral”. Inaczej ma się sprawa w przypadku linków ze stron internetowych. Otóż, wybierając np. m.trojmiasto.pl / referral (klikamy) możemy określić “Wymiar dodatkowy” którym będzie “Pełna strona odsyłająca

Jak śledzić ruch na własnej stronie internetowej?

Dzięki temu, dowiemy się skąd dokładnie udało nam się pozyskać dwóch (w tym przypadku) użytkowników na naszej stronie. Mało tego, bęziemy również wiedzieć (jeżeli mamy skonfigurowane cele) czy dokonali konwersji. Google Analytics to wspaniałe narzędzie!

Jak śledzić ruch na własnej stronie internetowej?
Jak śledzić ruch na własnej stronie internetowej?

Śledzenie ruchu z kampanii płatnych

W przypadku prowadzenia działań płatnych, również możemy otrzymywać (a nawet powinniśmy) dane do Analytics, kto, gdzie i jak. Tworząc reklamę na facebooku, docieramy do ostatniego etapu budowy kreacji reklamowej, gdzie znajduje się ramka z możliwością “Zbudowania parametru adresu URL

Jak śledzić ruch na własnej stronie internetowej?
Jak śledzić ruch na własnej stronie internetowej?

Wypełniamy dane dokładnie tak samo, jak w przypadku wcześniejszych działań, które zaprezentowałem. Wyniki będą widoczne w Analytics.

Jak śledzić ruch na własnej stronie internetowej?
Jak śledzić ruch na własnej stronie internetowej?

Możesz również skorzystać z narzędzia takiego jak Google Analytics URL Bulider od FB, kliknij tutaj.

Jak śledzić ruch na własnej stronie internetowej?
Jak śledzić ruch na własnej stronie internetowej?

W przypadku Google Ads, wystarczy (i zaleca się) uruchomić Automatyczne tagowanie. Więcej na ten temat, w artylkule od Google.

Mierzenie ruchu za pomocą Search Console od Google

Jeżeli nie wiesz czym jest Google Search Console, zapraszam Cię do artykułu: Instalacja Google Search Console, będącego częścią Akademii WordPressa mojego autorstwa.

Zaloguj się do Search Console

W pierwszym widoku, zobaczysz wykres skuteczności i stan indeksowania. Przejdźmy do Skuteczności klikając w “OTWÓRZ RAPORT

Jak śledzić ruch na własnej stronie internetowej?
Jak śledzić ruch na własnej stronie internetowej?

Następnie możemy zdefiniować typ wyszukiwania jako:

  • Sieć
  • Grafika
  • Wideo

Możemy także dokonać porównania typów ze sobą.

Jak śledzić ruch na własnej stronie internetowej?
Jak śledzić ruch na własnej stronie internetowej?

W kolejnym kroku, narzędzie umożliwia określenie czasu, jaki chcemy ująć w wygenerowanym raporcie skuteczności. Domyślnie wyświetla się 3 miesiące. Zakres dat może być niemalże dowolny, i tutaj także, możemy porównać ze sobą wybrane przez nas okresy, aby sprawdzić np. co przyniosły wzmożone działania marketingowe.

Jak śledzić ruch na własnej stronie internetowej?
Jak śledzić ruch na własnej stronie internetowej?

Wejścia na stronę z wyszukiwarki google: Słowa Kluczowe

Dzięki Google Search Console, mamy możliwość sprawdzenia, na jakie słowa kluczowe, wyświetliła się nasza strona użytkownikom z niej korzystającym. Dodatkowo, mamy informację, odnośnie tego, ile osób kliknęło w nasz link dla danego słowa kluczowego. Pamiętasz jak wcześniej wspominałem o tym że nieco więcej napiszę o google / organic? Robię to właśnie teraz.

Jak śledzić ruch na własnej stronie internetowej?
Jak śledzić ruch na własnej stronie internetowej?

Co nam dają powyższe dane?

  • pokazują liczbę wyszukiwań dla określonych słów kluczowych, a także liczbe kliknięć
  • mamy dostęp do wszystkich słów kluczowych, na jakie pojawiła się nasza strona w Google – a to daje do myślenia (z tych zapytań możemy tworzyć content)
  • możemy sprawdzać czy po rozszerzeniu artykułu, jest on częściej wyśietlany i bardziej klikalny
  • możemy sortować wyniki po zapytaniach, CTR, pozycji, kliknięciach, wyświetleniach

To darmowe narzędzie, które dostarczy nam informacji o tym, jak wyświetla się nasza strona, na jakie słowa kluczowe i wiele więcej.

Mam nadzieję że metody, które udało mi się opisać w miarę dokładnie, pozwolą Ci na skuteczne mierzenie ruchu na stronie internetowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *